אימברוזיוס מילאנו

ההיסטוריה הכל כך שונה בין המזרח למערב, גורמת לכך שתולדות הנצרות במזרח ובמערב הם שני סיפורים שונים לחלוטין. כשהנצרות פורצת באימפריה הרומית, האנשים הראשונים הנמשכים אליה הם אנשים עניים, חיילים, אנשים ממעמד הביניים של הפקידות ונשים. הנצרות היא דת עירונית , אין איכרים בעיר ולכן האיכרים הם לא חלק ממנה. האצולה הרומית לא נמשכת לנצרות, היא דבקה בעולם של רומא, סולדת מהנצרות  כדתם של העניים, השפלים והמסכנים. על כן שני המעמדות (איכרים ואצולה) לא נכנסים לנצרות. במאה ה-4, בעקבות שינויים באימפריה הרומית, מתחיל שינוי באצולה הרומית. האצולה עוסקת בפוליטיקה או צבא, אך האימפריה הרומית והפוליטיקה במשבר גדול מאוד. אנשים שמכבדים את עצמם לא הוליכם לפוליטיקה והצבא הרומי הולך ומתמלא בחיילים גרמנים, מכאן שגם השירות הצבאי פחות אטקרקטיבי. מה שקורה במאה ה-4הם שני דברים שמתנגשים ומתחברים: האצולה שמרגישה צורך להביא כבוד ותהילה לה ולרומא מגלה את הכנסייה כנתיב להגשמה עצמית. במקביל, הכנסייה מזהה את הפוטנציאל העצום שטמון בהתחייבות לרומא ולסמלים שלה. Romanitas: משמעו סגידה והערצה לרוח האימפריה הרומית.

מסוף המאה ה-4 הכנסייה מאמצת יותר סמלים ורעיונות של הרומים ועל ידי זה מאפשרת לאותה אצולה להתחבר לכנסייה.

אימברוזיוס מילאנו (330-397): איש אצולה רומי, אביו של מושל מחוז. טופ האצולה, לומד משפטים, איש כוחני, חזק וחכם. הוא הופך לבישוף של הכנסייה הקתולית עוד לפני שהוא מתנצר. ביחד עם תהליך ההתנצרות הוא מתמנה לבישוף. הדבר חשוב מאוד מאחר שאימברוזיוס הביא עמו את כל ההדר של מי שרגיל כל חייו לשלוט, לנהל, לראות את עצמו במקום מורם. את כל זאת הוא מביא לכנסייה ומשנה באופן מהותי את פניה של הנצרות כחלק מהסתכלות החדשה של הנצרות.

29 ביוני-חגם של פטרוס ופאולוס: נקבע בסו, המאה ה-4 ברומא. פאולוס ופטרוס נפגשו ב"מעשי השליחים" והסתכסכו במפגש של עימות חריף ביניהם. למרות זאת רומא יוצרת להם חג משותף והם מתוארים כמי שההרמוניה המלאה שוררת ביניהם, בהרבה טקסטים הם מתוארים כתאומים עם לב אחד ונפש אחת אשר הקדישו יחד את חייהם לאמונה. מדוע? סיפור היסוד הפגאני של רומא מספר על זוג תאומים שהושלכו לנהר וזאבה אספה אותם וגידלה אותם ובבגרותם ייסדו את העיר רומא. בסופו של דבר רבו ביניהם והרגו את השני. כאן יש לנו תיקון על ידי הנוצרים של הסיפור הרומי-הרמוניה מלאה בין התאומים. ב-29 ביוני של אז, חל חג בניית העיר רומא. כך קישרה הנצרות את עצמה הן לסיפורים הרומיים (למיתולוגיה הרומית) והן לחג יסוד העיר רומא. הנצרות מנסה למלא את מקומה וסמליה של האימפריה הרומית. ניסיון ליצור חפיפה רעיונית אידיאולוגית ופרקטית בין הנצרות לבין רומא.

ליאו הראשון (440-461): דחף מאוד את שילוב הנצרות באימפריה הרומית, היה האפיפיור ליאו הראשון.

הדרשה 82 (שנת 441) של ליאו: דוחף את הנצרות לאימפריה. מאחר ויש חפיפה בין האימפריה הרומית לבין הנצרות ומאחר ורומא היא בירת האימפריה הרומית, רומא צריכה להיות הבירה הנוצרית. עליונות העיר רומא בעולם הנוצרי כמו שהיא עליונה באימפריה. בישוף רומא טובע לעצמו יותר ויותר מעמד שמקביל במידה מסוימת לקיסר הרומי. הוא יורשו של פטרוס וישוע נתן הבטחה לפטרוס של מפתחות השמיים. סמל בישופיות רומא יהיה שני מפתחות השמיים שישוע העניק לפטרוס. הדבר הזה מקבל אישור כאשר הקיסר הרומי מעניק מעמד בכורה לבישוף רומא.

כס אופוסטולי = הכס של בישוף רומא. באיגרת ששלח הקיסר הרומי, הקיסר בעצמו יוצר את המעמד העליון של רומא מבחינת הנצרות. כאשר הקיסר עצמו מוציא את הצו הזה הוא לא נותן סמכות פוליטית לאפיפיור רומא, אלא דתית. דבר זה אינו מהווה איום על כוחו של הקיסר. במידה מסוימת, האצלת סמכות האפיפיור הרומי חיזק את מעמדו של קיסר רומא ומעמד רומא בכלל.

נפילת האימפריה הרומית המערבית 476:

כל המרחב שהיה עד עכשיו אימפריה אחת שבראשה עמד קיסר , הופך לפסיפס של ישויות פוליטיות קטנות שאין ביניהן קשר. הגורם היחיד שמלכד ומרגיש כמו האימפריה הרומית הוא הכנסייה. ברגע שהאימפריה נפלה, הדבר היחיד שנשאר ממנה הוא הכנסייה. כעת, אפילו האיכרים התחילו להתנצר. מעמדות נמוכים-אצולה-איכרים ונסגר המעגל. הכנסייה היא אומנם לא שליט פוליטי אך יש לה אותו מבנה, סמלים ואידאות כמו לאימפריה הרומית. לא רק שהאמיפריה הרומית התפרקה, השבטים הגרמנים הברבריים כבשו את כל המערב, חלקם נוצרים וחלקם לא, אך הם חסרי מסגרת שלטונית. הם נוצרים בעיקרם ולא יודעים איך לנהל ממלכה. הם אפילו לא מקימים ערי בירה, אלא מסתובבים רוב היום ברחבי הממלכה ונוצר ואקום שלטוני עמוק. חבורות בוזזים, הדרכים מתפוררות, כל המערך הכספי לאט לאט קורס, מערכת ההשכלה והתרבות הולכת ונעלמת, סעד עזרה ורפואה כבר לא בחובת ההענקה לאזרחים. אין מי שייתן, בניגוד גמור לאימפריה הרומית-העיניים מופנות לכנסייה.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כדאי לדעת

פתרון שימושי ואסתטי לחללי משרדים

מקומות עבודה רבים נמצאים בנקודת מפנה בהקשר של אפקטיביות העבודה. כולם מבינים כי החלל שבו העובדים נמצאים הוא זה שמשליך

בלוג

פינוי דירה בחדרה

יש המון סוגי פינויים בישראל, השאלה היא מה המטרות שלכם ואיך אתם מתאימים את המטרה שלכם לפינוי הייעודי- זה שיחלץ

כדאי לדעת

מה עושים עם רהיט לא תקין?

רהיטים לא תקינים עלולים להוות מטרד של ממש. אם לא תדעו מה לעשות איתם, הם עשויים להיות תקועים בדיוק במקום