כדאי לדעת

מוטיב ההתחפשות

במערכה השנייה מופיעה מורכבות נוספת – מופיע חייריאה, ומתחילה עלילה מקבילה של עוד עלם מאוהב. ראינו כבר את העניין של עלילות כפולות, סיבוך כפול שצריך

לקריאה >>

פרולוגוס

פרולוגוס – לא דומה לשום פרולוג שראינו עד עכשיו. מקובל להניח שהפרולוגים של טרנטיוס הם היצירות הרומיות המקוריות הראשונות. הפרולוגים עברו תהליך של רדוקציה –

לקריאה >>

סיום המחזה

המעמד בנוכחות סימו, פסאודולוס וקליפו מגביר את המתח – סימו חושף שהוא יודע מה רוצה בנו, ושהוא צריך להיזהר עכשיו כדי שלא יקחו את כספו.

לקריאה >>

פסאודולוס / פלאוטוס

  הפרולוגוס – שם המחזאי הופך מוכר, מעין מותג. הקהל מוכן להשקיע מאמץ ולראות מחזה ארוך. הדיאלוג הראשון במחזה – מהדיאלוג הזה עולה המיומנות של

לקריאה >>

תיאטרון רומא

היצירה הרומית הראשונית היא זו של טיטוס, שתרגם את האודיסיאה ללטינית. היוצר הרומי חייב להיות דו-לשוני וגם משכיל. לא ניתן ליצור משהו בלטינית, בלי לדעת

לקריאה >>

המהפך הקומי

נאומו של גורגיאס על כבודם של העניים – במציאות, דווקא כשאתה עני הסיכוי לפגוע ביושרה שלך הוא הרבה יותר גדול. הנאום הוא חלק מהתפיסה הרומנטית

לקריאה >>

היעלמות המקהלה

פאן בתור האחראי להתאהבות של הצעיר והנערה – ביתו של קנימון, למרות שהיא גדלה אצל אדם איום ונורא, בעצמה נפלאה. בניגוד לטרגדיות, יש במחזה קשר

לקריאה >>

הצפרדעים / אריסטופאנס

  תקציר העלילה (סיכום מהמבוא בספר) – חלק ראשון – דיוניסוס, אל התיאטרון, יורד לשאול כדי להשיב משם את אוריפידס, שמותו הותיר את אתונה ללא משוררים

לקריאה >>

יסודות מבניים של הקומדיה

 – הפרולוג – דברים שנאמרים לפני כניסת המקהלה. מכיוון שהעלילות מומצאות יש הכרח באקספוזיציה. אי אפשר להניח שהקהל יודע משהו, אבל בראש ובראשונה הפרולוג צריך

לקריאה >>

 הקומדיה העתיקה

הרצון לראות את הנשים בפולחנן כרוך בהפיכתו של פנתאוס לאישה. בכך הוא מידמה לאל באותה תכונה שהוא כל כך בז לה, אך גם נמשך אליה.

לקריאה >>

פנתאוס

  לעומת דיוניסוס, פנתאוס, שליט תבאיי, מייצג במחזה איזשהו מובן של סדר. פנתאוס מתאר את המצב בעיר כמהפכה, שכן כל הנשים הסתלקו מהבתים ונמצאות בהרים.

לקריאה >>

סוף המחזה

  לאורך כל המחזה, עולה שאלת אמינות דבריהם של אנשים. לכן, כשהשליח מופיע, לא ברור אם הוא מדבר אמת, וקליטיימנסטרה עצמה לא בטוחה בכך. יש

לקריאה >>

שיר נוסף של המקהלה

 – השיר נחלק לשניים: חלקו הראשון דן באפרודיטה ובארוס וחלקו השני מתייחס לאירועים המתרחשים לעיני המקהלה: הופעת קליטיימסטרה, איפיגניה ואורסטס. החלק שדן באפרודיטה ובארוס נראה

לקריאה >>

על המחזה

  מעבר להצגת הקטנוניות והקטנות האנושית, ייחודו של המחזה הוא בכך שיש משהו לא ברור באופן שבו הוא בנוי. יש במחזה מעין הפכפכות (הוא אפילו

לקריאה >>

נאופטולמוס

נאופטולמוס מתלבט אם ללכת משם עם הקשת, והמקהלה מתערבת ומורה לו לגנוב את הקשת בלי שום היסוס, כי זו תוכנית האלים. זו הוכחה מובהקת לכך

לקריאה >>

הקשר בין זמן ומרחב

הריקבון האמיתי, כפי שעולה מהמחזה, הוא לא הריקבון בפצע של פילוקטטס אלא הריקבון "בנפש האנושית". דווקא בעל הפצע המרקיב הוא "טהור". במשך חלק גדול מהמחזה,

לקריאה >>

הקאירוס

  במחזה יש נבואה לפיה אם איאס ישרוד את היום הזה (יום המחזה), הוא ישרוד גם הלאה. אבל איאס לא יכול לשאת את ההשפלה אפילו

לקריאה >>

אודיסאוס

אודיסאוס כצופה והמסר לקהל – הצופים בתיאטרון מצויים בעמדה שדומה למצב של האלים – בחלק מהמקרים הם יודעים מה יקרה בהמשך, והרבה פעמים הם ערים

לקריאה >>