בניגוד לבניינים חדשים שבונים היום ברובם הגדול יבנו גם חנייה, בבניינים ישנים לא תמיד קיימת חניה. לכן, לעיתים כחלק מפרויקט תמ"א 38 שנועד בעצם לחזק מבנים בפני רעידות אדמה ננצל את ההזדמנות ונשפץ גם אזורים אחרים בבניין מלבד הדירות עצמן כגון חניון. הימצאות חניון בבניין מגורים חשובה מאוד בעיקר בגלל מצוקת החנייה ההולכת וגדלה בשנים האחרונות. מעבר לכך, חניה בטאבו מעלה את ערך הדירה, בקנייה וכמו כן גם בשכירות. מכיוון והבניין כבר נמצא בתהליכי שיפוץ אשר גורמים לרעש, לכלוך ואי נוחות מדובר באמת בתזמון נכון על מנת לבצע את כל השדרוגים האפשריים בבניין כמובן, במסגרת התקציב שקיים.
בניית חניון בבניין מגורים
כאשר מתכננים בניית חניון חדש בבניין מגורים ישנם הרבה פרמטרים שאליהם צריך להתייחס. כגון כמות הרכבים שיוכלו להחנות בו או נוחות הנהגים שישתמשו בו, אך חשוב מכך צריך לקחת בחשבון את בטחון הנהגים שיעברו בחניון. חניונים מטבעם מתוכננים כך שכמות הרכבים אשר תחנה בהם תהיה מקסימלית בגודל חניון מינימאלי, כלומר, ניצול מקסימלי של השטח. דבר זה גורם לצפיפות רבה בחניון, מה שעלול לסכן את הנהגים בחניון ואף יותר את הולכי הרגל בחניון.
ישנם אביזרים רבים שמסייעים להגברת הבטיחות בחניון, חלקם אחראים על מהירות הנסיעה בחניון דוגמת פסי האטה, חלקם על הרחבת שדה הראייה בחניון דוגמת מראה פנורמית וחלקם על סדר הרכבים החונים דוגמת מעצור חניה לרכב. כל האביזרים האלו ועוד, מגבירים את הבטיחות באופן חד משמעי והם הכרחיים בכל חניון. בין אם מדובר בבניית חניון חדש אך גם אם מדובר באבזור ושדרוג של חניון קיים.
אחד האביזרים שנדבר עליהם כעת הוא מעצור חניה לרכב. את המעצור חניה אנחנו רואים יותר ויותר בתקופה האחרונה בחניונים ציבוריים ופרטיים כאחד. למעצור חניה לרכב מגוון רחב של דגמים וההבדלים בינהם הוא במידות שלהם, בעמידות שלהם, במשך זמן האחריות שאיתם הם מגיעים וכמובן בחומר מהם עשויים. ישנם מעצורי חניה העשויים בטון, ברזל, פלסטיק גומי ועוד.
תפקידו העיקרי של מעצור חניה לרכב הוא לעזור לנהג להחנות בצורה נוחה ובניצול מקסימלי של תא החניה. ברגע שהנהג נכנס עם הרכב לתא החניה הוא מתקדם עד ש"נתקע" במעצור החניה ובכך יודע שהוא לא חנה בצורה בולטת מקדימה או אחורה. בנוסף הוא מונע התנגשות ברכב שמחנה בצמוד, או במדרכה, או בעצם שמוצב על המדרכה (עמוד תאורה, תמרור, עץ אדנית וכו'). דבר זה תורם לנראות החניון כך שהרכבים חונים בצורה מסודרת וכך לא מפריעים ומסתירים דרכי גישה ראשיות בחניון.
מעצורי החניה הראשונים שנוצרו היו עשויים בטון ועד היום ניתן לראות אותם במקומות מסוימים. עם השנים החלו להחליף את מעצורי החניה מבטון, מעצורי חניה מודרניים העשויים גומי או פלסטיק. למעצורי חניה אלו יתרונות רבים. יתרון ראשון והחשוב ביותר הוא עמידות המוצר. במידה ופגוש הרכב פוגע במעצור העשוי פלסטיק או גומי לא יגרם נזק למעצור, כמו כן הרכב הפוגע גם לא יינזק. בניגוד לפגיע של פגוש הרכב במעצור חניה העשוי בטון, סיכוי גדול לנזק של מעצור החנייה וכמובן נזק לרכב הפוגע. יתרון נוסף של המעצור המודרני הוא המשקל הקל של המוצר בניגוד למעצור חניה מבטון ששוקל משקל רב יתרון זה גורם למעצור מגומי או פלסטיק להיות קל לשינוע והובלה וכך גם התקנת המעצור פשוטה הרבה יותר.
לסיכום
במידה ואתם עומדים בפני פרוייקט תמ"א 38 ואין בבניין חניון מסודר, כדאי לכם מאוד לשקול הקמה של חניון או שדרוג של חניון קיים. ישנם מוצרי בטיחות רבים שיוכלו לסייע לכם בהגברת הבטיחות בחניון וללא ספק מעצור חניה הוא אחד מהם.