- עניין רב בלימודי צבא – בהאנים הללו, מכיוון שהיה שיעור גבוה של סמוראים, היה עניין רב בלימודים צבאיים. בהאן של סצומה העניין היה בעיקר בלימודים ימיים, בהאן של צ'ושו היה בית ספר ללימודי צבא בשם Meirinkan שהתפרסם ברחבי יפן –ז"א שלא רק סמוראים מההאן של צ'ושו למדו שם אלא גם סמוראים אחרים. העניין הצבאי הזה התבטא גם בנועזות צבאית – האן של צ'ושו החליטו לעשות ניסוי מהפכני – להקים יחידות מעורבות של סמוראים ושל איכרים. המפקדים היו סמוראים והחיילים היו סמוראים ואיכרים. זה היה ניסוי מהפכני לאור העובדה שלאיכרים היה אסור להחזיק נשק, בנוסף לא האמינו שאיכרים יכולים להיות חיילים טובים, אין להם כביכול את הרוח הסמוראית. ההבנה הייתה שאם אדם לא נולד סמוראי הוא לא יוכל לקבל את הרוח הסמוראית ולהיות חייל טוב. הוקמו מספר יחידות ניסיוניות: סוג אחד נקרא Kiheitai וסוג אחד נקרא Shotai, מדובר באיכרים שהתאמנו והפכו לחיילים. היחידות הללו הצליחו בלחימה נגד יחידות הסמוראים והתגלה דבר מדהים – איכרים יכולים לנצח סמוראים. זה מהפכני מפני שבתקופת מייג'י, התקופה המודרנית, יחשבו האם להקים רק צבאות של סמוראים או גם איכרים. אנו נראה שבתקופה זו אכן גייסו גם איכרים.
גם לאחר הניצחון על שלטון טוקוגאווה הדברים לא נוהלו בצורה חלקה, היו המון תככים פנימיים. שום דבר לא יכול היה להבטיח שלא יתעוררו התקוטטויות פנימיות אחרים שההאנים הללו יתפסו את השלטון וזה באמת מה שקרה.
השאלה הייתה האם הם רוצים ליצור עוד באקופו או שהם רוצים ליצור יפן אחרת? זו הייתה שאלה של המנהיגות שכבשה את שלטון טוקוגאווה. ההחלטה הייתה להפוך את יפן במהירות ובצורה עמוקה למדינה אחרת לחלוטין, אלו שינויים שישפיעו גם עליהם ועל הכוח שלהם שירד בעקבות השינויים הללו.
איזה סוג של יפן הם רצו ליצור?
שאלה נוספת היא האם הרסטורציה הייתה מתקיימת גם ללא פתיחתה של יפן? היסטוריונים לא עוסקים במה היה אם אבל במקרה הזה כנראה שהיה זה קורה בכל מקרה, הלחצים הפנימיים היו חזקים מדי על שלטון הבאקופו.
חשוב להבין את השינויים הפנימיים שהתרחשו בתוך ההאנים על מנת להבין את נפילת שושלת טוקוגאווה.
בשיעור שעבר דיברנו על תקופת הבקומצו בהתרחשה בשנים 1853-1868. תחילה האלימות של הסמוראים הופנתה כלפי השוגון וצבאו אך לאחר כמה זמן הוחלט להפנות את הזעם כלפי הזרים על ידי הפגזת אוניות סוחרים וכמובן שהתגובה הייתה קשה. לאור התגובות הקשות של הזרים ההאנים מחליטים להפנות את המהפכה לתוך ההאנים שלהם, לאחר שהסיעה הרדיקלית בהאן של צ'ושו מנצחת היא מסתמנת שמתנגדת הגדולה ביותר של השוגון והיא אף רוצחת את אנשיו. השוגון מנסה להתקיף את ההאן אך ללא הצלחה והוא נאלץ לחזור להירושימה.
Satchi alliance – שני ההאנים הגדולים מאחדים את השליטה שלהם (צ'ושו וסצומה).
בסוף השיעור שעבר ניסינו לעסוק בשאלה מדוע מבין כ-260 האנים שהיו קיימים בסוף תקופת אדו רק שניים מהם (סצומה וצ'ושו) אכן נשאו חרב והצליחו? מדוע הם יזמו את ההפיכה נגד השוגון בעוד שמרבית ההאנים האחרים פשוט ישבו וחיכו להזדמנות?
מדוע רק משני ההאנים הללו צמחה הרעה לבית טוקוגאווה?
- מדובר בהאנים גדולים – מבחינת הספק הקוקו, הכנסת הקוקו. הם היו עשירים ויכלו להחזיק צבא גדול.
- שיעור סמוראים גבוה – בסצומה כרבע מהאוכלוסייה הייתה אוכלוסיית סמוראים בעוד שהממוצע הארצי היה 7%, גם בצ'ושו השיעור של הסמוראים היה גבוה. ניתן לשער שאם יש בהאן המון סמוראים אז ההנהגה תהיה יותר נכונה לפרוץ בקרבות.
- האיבה ההיסטורית – מדובר בטוזאמה דאימיו (דאימיו מסוג שלישי) שנלקחו מהם נחלות, היו עליהם מיסים כבדים והגבלות רבות. בקרב סקי גהארה המפורסם ב-1600 ההאנים הללו עמדו בראש האופוזיציה, הם עמדו בראש הקואליציה המערבית כנגד הקואליציה המזרחית של משפחת טוקוגאווה. שני ההאנים הללו היו האנים מסוג טוזאמה, לטוזאמה הייתה היסטוריה ארוכה וקשה עם בית טוקוגאווה.
- עניין צבאי – לשני ההאנים הללו היה עניין צבאי מיוחד וזה התבטא בהקמת בתי ספר צבאיים, שילוב חקלאים ואיכרים בלוחמה, בסצומה הם היו מפותחים מבחינה ימית וכדומה.
הסוף למשפחת טוקוגאווה הגיע דווקא מההאנים בתוך יפן.
מהפיכת מייג'י/הרסטורציה של מייג'י.
מדובר בשנת מפתח בהיסטוריה היפנית – 1868. בתחילת שנה זו קבוצה קטנה של סמוראים מההאנים המערביים הצליחו להביס את צבא השוגון, לגרש אותו ממערב למרכז יפן, לתפוס את קיוטו ולכבוש את אדו. הם ביטלו את הסדר השלטוני של הבאקופו, של טוקוגאווה והכריזו על משטר חדש כאשר השליטה חוזרת לקיסר. בשלב הזה של הכיבושים והמצב של המדינה ניתן לדבר על הפיכה – קבוצה של סמוראים תופסת את השלטון מקבוצה אחרת של סמוראים.
בתחילת שנת 1868 כל השינויים שהתחוללו לא השפיעו על ההאנים בצורה ניכרת.
המהפכה הזאת נקראת "הרסטורציה של מייג'י", מייג'י = שם הקיסר באותה תקופה.
מהי רסטורציה?
השבה. הרעיון הוא שמדובר על כך שהסמוראים, ההנהגה החדשה, מחזירה את השלטון לקיסר, אותו השלטון שנגזר ממנו מתקופת קמטורה.
המילה הזאת "רסטורציה" הייתה במידה רבה מס שפתיים – הקיסר לא באמת קיבל את הכוח, השינויים נעשו בשם הקיסר אבל לא היה זה הקיסר שיזם אותם אם קידם אותם.
בשנת 1868 מדובר בקיסר מאוד צעיר, בן 14 ששמו הקיסר מוצוהיטו.