דלקות חניכיים אצל מבוגרים – סיבות ודרכי טיפול

דלקת חניכיים נפוצה מאוד אצל ילדים ומבוגרים כאחד, ורוב האנשים מהאוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 18 יסבלו מהדלקת לפחות פעם אחת במהלך חייהם. מה גורם לדלקות חניכיים? האם אפשר להימנע מהדלקת? איך מטפלים בבעיה? מה הנזקים שעשויים להיגרם עקב דלקת בחניכיים?

ובכן, לפי נתוני משרד הבריאות כ-95% מכלל האוכלוסייה סובלים מדלקות חניכיים בשלב זה או אחר בחייהם. זו הדלקת הנפוצה ביותר מאחר ורקמת החניכיים חשופה לנזקים חיצוניים ולפגיעה מחיידקים וגורמים מזהמים הפולשים ומתמקמים בחיבור שבין החניכיים לשיניים, וכתוצאה מהצטברות של החיידקים והמזהמים מתפתחת דלקת מקומית באזור וסובלים מרגישות ומבעיות נוספות. חשוב לטפל בזמן בדלקות חניכיים מאחר והדלקת עלולה לגרום למחלות קשות, לסיבוכים רפואיים ובריאותיים, לרגישות גבוהה ולתופעות כמו דימום וריח רע מהפה.

 

מהם הגורמים העיקריים לדלקות חניכיים אצל מבוגרים?

דלקת חניכיים נגרמת מסיבות שונות ומגוונות, ובעיקר בגלל הצטברות של חיידקים וזיהומים בחיבור שבין השן לרקמת החניכיים. אדם שאינו מקפיד על צחצוח שיניים והיגיינת הפה ומי שלא מקפיד על בדיקות וטיפולים בזמן במרפאת השיניים – חשוף לדלקת בחניכיים.

סיבות נוספות העלולות לגרום לדלקות חניכיים הם גנטיקה, עישון, הריון, הרכב הרוק בפיו של המטופל, תרופות מסוימות ובעיקר נוגדי דיכאון ותרופות ייעודיות למחלות לב, וסיבות נוספות הם פציעות וטראומה, סוכרת, לחץ נפשי, דיאטה לא מאוזנת, מחלות כרוניות וגם פירסינג בחלל הפה המביא לזיהומים ולהצטברות חיידקים. חשוב לציין כי החיידקים לא גורמים לדלקת אלא הגוף שנלחם בהם באמצעות תגובה של המערכת החיסונית.

 

מהם הנזקים שעלולים להיווצר כתוצאה מהזנחה ואי טיפול בדלקת חניכיים?

ראוי לציין כי לדלקות חניכיים יש תסמינים מוכרים כמו דימומים, ריח רע מהפה, שיניים מתנדנדות, כאבים בחניכיים, רגישות גבוהה לקור או לחום ועוד.

דלקת חניכיים שאינה מטופלת בזמן עלולה לגרום להתפתחות של דלקת כרונית, כלומר פריודנטיטיס, ומכאן הדרך קצרה לנזק משמעותי למערכת התומכת בשן, וכתוצאה מההזנחה ואי הטיפול הדלקת גורמת לנסיגת חניכיים ובהמשך גם לשיניים מתנדנדות או בולטות ולנשירת שיניים. כמו כן, דלקות חניכיים שלא מטופלות בזמן עלולות לגרום למחלות ולסיבוכים בריאותיים ובכל איברי הגוף. הדלקת עלולה לנדוד באמצעות מחזור הדם לשאר הגוף לכן יש סיכון משמעותי למחלות ולסיבוכים בריאותיים כמו סוכרת, סרטן, שבץ מוחי ונשים בהריון נמצאות בסיכון להפלה וללידה מוקדמת. כתוצאה מההזנה וחוסר הטיפול בדלקות חניכיים יש לעבור טיפול מורכב ויקר המלווה בתחושות לא נעימות ובכאבים.

 

איך מטפלים בדלקות חניכיים?

הטיפול הטוב ביותר נגד דלקות חניכיים הוא מניעתי, לכן עליכם להקפיד על בריאות הפה והשיניים. העקרונות החשובים ביותר למניעת דלקות חניכיים הם צחצוח שיניים בהתאם להוראות שקיבלתם משיננית, חוט דנטלי, תזונה בריאה, טיפול מיידי בכל דלקת או בעיה בשיניים ובחניכיים, ביקורים סדירים אצל שיננית ורופא שיניים.

הטיפול בדלקות החניכיים מתחיל באבחון מקצועי על ידי רופא שיניים מומחה והערכת המצב והנזק שנגרם. בשלב הראשון מסירים אבנית שהצטברה בחריצים, שטיפות עם מי פה אנטי בקטריאליים, אנטיביוטיקה, הקצאת שורשים על ידי פריודונט, החלפת כתרים או שתלים בהתאם למקרה, ניתוח חניכיים. במקרה של תזוזת או נשירת השיניים כתוצאה מדלקת חמורה בחניכיים מומלץ לעבור יישור שיניים אצל רופא מומחה, וחשוב לציין כי שיניים ישרות קלות יותר לניקוי ולצחצוח וכך מפחיתים את הסיכון לדלקות בחניכיים.

קרדיט תמונה: freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
בריאות וספורט
שיטת NLP או פסיכודרמה? מה עדיף

אנשים רבים יכולים להוציא מעצמם הרבה מעבר למה שהם מוציאים מעכשיו כרגע. לכל אחד מאיתנו יש את המחסומים שלו, מה

בריאות וספורט
טיפול בכאב באמצעות קנאביס רפואי

הנתונים השונים מראים כי מעל למחצית מהאנשים שצורכים קנאביס רפואי נדרשים לו בתור משכך כאבים. אומנם קיימים לא מעט סוגים

בריאות וספורט
השמנת יתר

השכיחות של עודף משקל והשמנת יתר נמצאים בעלייה חדה בעולם המערבי. ממדי הבעיה גדלו עד למצב שבו ארגון הבריאות העולמי