ההסבר לתום תקופת טוקוגאווה ותחילת המהפכה של מייג'י

השאלה הנשאלת היא מה ההסבר לתום תקופת טוקוגאווה ותחילת המהפכה של מייג'י?

מדובר במהפכה עמוקה מאוד ששינתה לחלוטין את סדרי החיים ביפן, אפילו מבחינה תרבותית. לא נראתה מהפכה כדוגמתה ביפן.

נסתכל כיצד היסטוריונים הסתכלו על המעבר הזה בין מדינה מסורתית למדינה מודרנית.

הגישה המרקסיסטית היא זו ששלטה בכיפה, בעיקר אצל היסטוריונים יפנים. על פי גישה זו בהפיכת מייג'י מדובר במהפכה בורגנית שנגרמה מלמעלה על מנת להמשיך את השליטה של הסמוראים החזקים ולהחליש את האיכרים שתססו ורצו לבצע מהפיכה, הסמוראים מהמעמדות הבינוני והנמוך הם אלו שעשו את ההפיכה. מדובר במלחמת מעמדות – סמוראים ממעמד נמוך מביאים לנפילת השוגון ותחילת הרסטורציה. הגישה טוענת שמדובר היה במאבק של שני כוחות – סמוראים ממעמד נמוך ובינוני ואיכרים. התוצאה הייתה מערכת יותר ריכוזית וחזקה שהביאה להמשך הניצול של האיכרים. מדובר היה במהפכה מלמעלה שמנעה מהפיכה מלמטה, האיכרים רצו להפוך את השלטון לאור התסיסה שהייתה בניהם אבל כשהמעמד השליט ראה שהאיכרים כמעט תופסים את השלטון אז הייתה הפיכה נוספת כדי למנוע את זה, מהפיכת מייג'י השתיקה את קולות ההמונים.

הגישה מעלה מספר שאלות. אם נסתכל על הגישה בצורה ביקורתית אנו נאמר שהאיכרים לא היו הדאגה העיקרית של הבאקופו, הם היוו מעין בעיה מקומית והבעיה האמיתית הייתה הסמוראים. חלוקת המעמדות לא היוותה בעיה מרכזית עבור הבאקופו.

 

גישה נוספת שהיא נפוצה יותר בקרב היסטוריונים לא יפנים –"מהפיכה לאומית" – חוסר סיפוק פנימי ממדיניות הבאקופו בנוגע לזרים ביפן הביא למלחמה פנימית. הסמוראים כמעמד לוחם לא יכלו לשאת את הבושה של פתיחתה של יפן לזרים, הברברים כביכול אומרים ליפן מה לעשות. האיום החיצוני הזה העצים את התגובה הלאומית שביקשה להגן על יפן ולאחד אותה. כל הלחצים הללו גרמו לדאגה בקרב הסמוראיםן בנוגע למה יהיה על יפן? הפתרון היה להפוך את יפן למערכת ריכוזית כדי להגן עליה.

הבעייתיות: אם הם באמת רצו להגן על יפן מ]פני הזרים למה להילחם בבאקופו? זה יכול להחליש את יפן. מלחמת האזרחים הזאת יכלה ליצור דווקא הזדמנות עבור המערביים להעמיק את החדירה ליפן ולהפוך אותה אפילו לקולוניה.

בנוסף, אם מסתכלים על מודעות לאומית –  היא אכן הייתה קיימת בקרב חלק מהסמוראים אבל לא אצל כולם. הזהות שלהם הייתה פנימית בראש ובראשונה, הנאמנות שלהם הייתה האנית בעיקר, הנאמנות הלאומית נבנתה רק בתקופת מייג'י.

דבר נוסף – האיום המערבי היה קיים אך לא היה כזה נורא, המגע עם הזרים עדיין היה מוגבל והמגע הישיר היה בעיקר עם סוחרים. במלחמת האזרחים אנו אפילו רואים שהזרים לא התערבו ולכן כנראה שהאיום לא היה גדול כל כך.

 

הגישה השלישית היא גישה המתפתחת בהיסטוריה המודרנית של יפן וגם של מוקמות אחרים בעולם היא "הנשיונליזם" – הלאומית של ההאן. לאומיות פנים האנית, אינטראקציה של קבוצה בתוך ההאן שהייתה מאוד מעורבת מבחינה פוליטית. כדי להבין את יפן באותה קבוצה אנו צריכים להסתכל על האינטראקציה שהייתה במנהיגות המקומית בתוך כל האן. מבין 260 האנים שהיו קיימים בסוף המאה ה-19 רק ארבעה לקחו חלק פעיל בלחימה נגד השוגון: צ'ושו, סצומה, טוסה והיזן. השאלה היא מדוע דווקא בהאנים האלה? מדוע האנרגיות פרצו דווקא בהאנים האלה ולא בהאנים אחרים?

אם מסתכלים על האנטומיה של ההאנים הללו ניתן לגלות מספר נקודות מעניינות:

  1. האנים גדולים – מדובר בהאנים גדולים לאו דווקא מבחינת שטחי אדמה אלא מבחינת היכולת הכלכלית שלהם. כיצד נמדדה יכולת כלכלית בתקופת טוקוגאווה? על ידי יחידות של קוקו, אורז. צ'ושו וסצומה היו ההאנים הגדולים ביותר מבחינה כלכלית.
  2. שיעור גבוה יחסית של סמוראים– יחסית לאוכלוסייה בהאנים הללו היו הרבה סמוראים, בצ'ושו היה שיעור גבוה של סמוראים (בערך 15% לעומת 7% בשאר האוכלוסייה) וגם בסצומה (בערך 25% של סמוראים). המשמעות היא שיש כמות גדולה של לוחמים ותרבות של לוחמה, כרבע מהאוכלוסייה כולל אנשי צבא. בהאנים הללו שהיו יחסית מרוחקים ההפרדה החברתית לא הייתה כל כך עמוקה כמו בהאנים אחרים. אפשרו לסמוראים בנוסף ללחימה גם לעבד שטחים חקלאיים.
  3. איבה היסטורית עמוקה –גם בצ'ושו וגם בסצומה הייתה איבה היסטורית חזקה מאוד נגד משפחת טוקוגאווה, הם היו האנים מסוג טוזאמה שהפסידו בקרב המפורסם – סקי גהארה. הם לא רק הפסידו בקרב זה אלא הם גם עמדו בראש הקואליציה שעמדה נגד שלטון טוקוגאווה. הקואליציה הפסידה ונאלצה לקבל על עצמה הגבלות משפילות. בנוסף הם גם ספגו עונשים –  במקרה של צ'ושו, הדאימיו לבית מורי שלט בחלקים אדירים במערב רונצ'ו אך אחרי הקרב נקרעו ממנו מרבית הנחלות, הוא ירד המון בתפוקה החקלאית שלו. אותו דבר גם לגבי סצומה. זו הייתה הדרך הטובה ביותר מצד השוגון לבית טוקוגאווה ליצור אויבים והאיבה הזאת התקיימה במשך הדורות, היו אף טקסים שסימלו את האיבה כלפי משפחת טוקוגאווה.
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
העצמת העצמאות: התפתחות טכנולוגיות מסייעות לנכים

בעידן שבו התקדמויות טכנולוגיות מעצבות מחדש כל היבט בחיים האנושיים, התפקיד של טכנולוגיות מסייעות בולט כמשואה של תקווה והעצמה לאנשים עם מוגבלויות. מאמר זה צולל אל תוך העולם המהפכני של כלים מיוחדים אלו, שנועדו לשפר את איכות החיים, העצמאות והאינטגרציה החברתית של אנשים עם מוגבלויות.

אנגלית עסקית
כדאי לדעת
הרם את התקשורת העסקית שלך: קורס מקוון באנגלית לאנשי הייטק

כאיש הייטק, תקשורת אפקטיבית באנגלית חיונית להצלחה בעולם העסקים הגלובלי. קורס האנגלית המקוון שלנו תוכנן במיוחד כדי לעזור לך לשפר את האנגלית המדוברת שלך למטרות עסקיות. תלמד כיצד לתקשר בביטחון ובמקצועיות בפגישות, מצגות ומשא ומתן.