המערכת הפוליטית ביפן

אנו רואים המון חתימות על עצומות כולל חתימה למען עצומה לאסיפה לאומית, הפגנות וקטטות. בשנות ה-80 כל הדבר הזה מתמתן לאור השיתוף פעולה של ההנהגה.

המשטר החוקתי יקנה ליפן את היתרונות ואת העוצמה שהמשטר החוקתי העניק למערב המתקדם. אם כך המדינה מכריזה שבעוד 10 שנים הקיסר יעניק חוקה לעם, שיהיו בחירות ושיקום פרלמנט – מדובר פה בדמוקרטיזציה. חלק מהתנועות העממיות מחליטות להפוך למפלגות,ף הן מתחילות להביע דעה בנוגע לאיזו חוקה זו אמורה להיות.

שני אישים פוליטיים שלא היו מאוד חזקים אך השפיעו רבות על המערכת הפוליטית ביפן:

  1. Itagaki Taisuke- מקים את "מפלגת החופש" או "מפלגת החירות". זוהי מפלגה פוליטית לאומית ואף לאומנית. הוא מציע את המודל הפרוסי שבו יש פרלמנט יחסית חלש ואילו הקנצלר (מנהיג המדינה) מקבל הרבה יותר כוחות.
  2. Okuma shgenobu – מקים גם הוא מפלגה. מציע את המודל הבריטי – הפרלמנט הוא הכי חזק וראש הממשלה אפילו נבחר מהפרלמנט. מציע דמוקרטיה על פי המודל הבריטי והממשלה לא הייתה מוכנה לשקול את זה. הוא לא מוצא את דרכו אל תוך הפוליטיקה היפנית והוא נדחק החוצה. הוא עושה דבר מאוד מעניין – מקים אוניברסיטה בשם "Waseda" אחת מהאוניברסיטאות היותר נחשבות ביפן.

המנהיגות היפנית דוחקת את אוקומה החוצה ומאמצת את השיטה של איטגאקי, דחיקת המנהיג החוצה הייתה יותר מדי בשביל ההנהגה היפנית.

 

Waseda הוקמה במטרה ליצור אנשי אופוזיציה, זה מאוד מעניין. יש אוניברסיטאות שהוקמו על מנת ליצור אנשי משטר, אחרות שהוקמו על מנת ליצור כלכלה טובה ביפן אך הייחודיות של Waseda היא שהיא נועדה ליצור אנשי אופוזיציה. מיהם האנשים הללו?

בעיקר עיתונאים. אם מסתכלים על העיתונאים הבכירים ביפן של היום אז רובם מגיעים מאוניברסיטה זו.

 

ההתארגנות החדשה שאנו רואים בשנות ה-80 היא פחות התארגנת עממית של עצומות והפגנות אלא יותר התארגנות מפלגתית – To. הפרשנות הקודמת היא "מחלוקת" אבל פה המילה מקבלת משמעות של "מפלגה".

 

זה לא אומר שתמיד ההנהגה קיבלה את כל ההתארגנויות הללו. אדם בשם Yamagata Aritomo מתוקף היותו שר הפנים בכל פעם שהוא יכול היה לדכא את הביטויים הללו הוא דיכא אותם. לדעתו האוליגרכיה היפנית הייתה צריכה להיות חלק מהפרלמנט ולא חלק מהמפלגות עצמן ולכן הוא ניסה מאוד לדכא את המפלגות הללו.

Ito Hirobumi – בא מהעיר האגי, מפורסם מאוד בהאגי ויש עליו המון סיפורים טובים וזאת בנגוד לימאגאטה אריטומו שהוא לא כל כך מוכר בהאגי, זאת בגלל שהוא נטה לדכא התארגנויות לעומת איטו שנטה לעודד התערבות אזרחית.

הירובומי חושב שהחוקה היא מאוד נחוצה ליפן ולכן הא מחליט להיות אחראי בעצמו על החוקה. הוא שוהה בגרמניה ומבקש מיועצים שייעצו לו כיצד להרכיב את החוקה על פי דגם החוקה הפרוסית.

ב-11 בפברואר 1889 הקיסר מכריז על הענקת החוקה לעם היפני, תוך 9 שנים החוקה כבר מחוברת במקום 10 שנים, החוקה ניתנת לעם בתור מתנה מהקיסר. היא נכנסת לתוקף 1890.

החוקה הסדירה שורה של חובות וזכויות.

חובות:

  1. גיוס חובה לנשי
  2. חינוך חובה לגברים ונשים
  3. _______

זכויות:

1 זכות בחירה לגברים ששילמו מס מסוים.

זכות היבחרות לגברים שגם שילמו מס גבוה יותר.

 

מעמדו של הקיסר:

הריבון בחוקה שלימים נקראה "החוקה של מייג'י" הוא הקיסר. כל השרים אחראים בפני הקיסר ולא בפני הפרלמנט. הקיסר הוא מפקד הצבא והצי ויש לו סמכויות נרחבות להשהות את פעולות השרים וגם הפרלמנט. הפרלמנט עצמו הוא דבר חדש לחלוטין בהיסטוריה היפנית.

 

                                                                 הקיסר

 

   השר שמר החותם                                 שר החצר                                      מועצת הקיסר

                                                ראש הממשלה (Naikaku)

                                                                 ממשלה

                                     

  

                                                   בית עליון – בית הלורדים

                                                 בית תחתון – בית הנבחרים

 

הממשלות שהוקמו מקבלת החוקה ועד 1918 הן ממשלות שניתן לקרוא להן "ממשלות על פרלמנטאריות" וזה שסתום ביטחון נוסף – הממשלה כולל ראש הממשלה הם לא אחראים בפני הפרלמנט, הם לא צריכים לתת דין וחשבון מכיוון שהם גם לא נבחרים מתוך הפרלמנט, מדובר בממשלות ממונות. יחד עם זאת הפרלמנט יכול לעשות צרות כי ניתנה להם האפשרות לדבר מעל דוכן הנאומים, להצהיר הצהרות שלא ינעמו אולי לשלטון וגם לבקר את השלטון ולהביך אותו. הרבה פעמים הפרלמנט הביך את הממשלה כל כך עד שהיא נאלצה להתפטר למרות שמבחינה חוקית היא הייתה יכולה להמשיך.

בשנת 1918 בפעם הראשונה נבחר חבר פרלמנט להיות ראש ממשלה, פעם ראשונה שיש ממשלה שהיא לא על פרלמנטארית אלא ממשלה פרלמנטארית.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
העצמת העצמאות: התפתחות טכנולוגיות מסייעות לנכים

בעידן שבו התקדמויות טכנולוגיות מעצבות מחדש כל היבט בחיים האנושיים, התפקיד של טכנולוגיות מסייעות בולט כמשואה של תקווה והעצמה לאנשים עם מוגבלויות. מאמר זה צולל אל תוך העולם המהפכני של כלים מיוחדים אלו, שנועדו לשפר את איכות החיים, העצמאות והאינטגרציה החברתית של אנשים עם מוגבלויות.

אנגלית עסקית
כדאי לדעת
הרם את התקשורת העסקית שלך: קורס מקוון באנגלית לאנשי הייטק

כאיש הייטק, תקשורת אפקטיבית באנגלית חיונית להצלחה בעולם העסקים הגלובלי. קורס האנגלית המקוון שלנו תוכנן במיוחד כדי לעזור לך לשפר את האנגלית המדוברת שלך למטרות עסקיות. תלמד כיצד לתקשר בביטחון ובמקצועיות בפגישות, מצגות ומשא ומתן.