הפעילות הגופנית שתשמור לך על המפרקים

מאת מערכת אתר www.miok.co.il

 

גופנו זקוק לתחזוקה שוטפת, כדי שיתפקד היטב ויהיה בריא וחיוני. הדרכים לשימור הגוף הן בהקפדה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה וביצוע פעילות גופנית. תנועתיות מסייעת בשמירה על טווח התנועה של המפרקים, בשימור השלד ובחיזוק השרירים העוטפים את המפרקים. למי שסובל מכאבי מפרקים, פעילות גופנית תורמת להקלה על הכאב.

 

לא תמיד פשוט לתכנן תוכנית אימונים ולשלבהּ בשגרה השוטפת, בפרט עבור מי שעובדים בעבודה משרדית, הכרוכה בישיבה ממושכת. אולם גם אנשים אלה יכולים להפוך את סביבת עבודתם לבריאותית יותר, ולאמץ תרגול שמסייע בפרט לשמירה על בריאות המפרקים.

 

כך למשל ניתן להשתמש בשולחן עבודה מתכוונן המאפשר לעבור ממצב ישיבה למצב עמידה, כדי לשנות את מנח הגוף. אם הדבר מתאפשר מומלץ לצעוד למקום העבודה רגלית, ולהעדיף מדרגות על פני שימוש במעלית. כמו כן מומלץ לבצע תרגילים פשוטים בכל שעה, לחילוץ עצמות ושמירה על בריאות המפרקים. לשם כך ניתן להשתמש בריהוט ובציוד המשרדי כמכשור עזר.

 

ביצוע פעילות גופנית מדודה לאורך היום, מדי יום, תורם לשמירה על בריאות השרירים והמפרקים.

 

פעילות גופנית לסובלים מבעיות מפרקים

 

עבור מי שסובל מבעיות מפרקים, ביצוע פעילות בלתי מאומצת חשוב ביותר כיוון שהוא מגדיל את טווח התנועה של המפרק הפגוע ומאט את קצב התקדמות המחלה. לכן מומלץ לשלב פעילות גופנית כחלק משגרת הטיפול בחולי דלקת פרקים. משימה זו אינה פשוטה עבור המתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונית, הפוגעת בתפקוד מפרקי הגוף השונים, היות שביצוע פעילות גופנית כרוך בכאבים ובעייפות המאפיינים את המחלה. חרף האמור, הדבר חיוני לשמירה על בריאות כלי הדם, הלב, השלד והשרירים.

 

מחקרים מצאו כי פעילות גופנית מאפשרת למתמודדים עם המחלה לשמור על תנועתיות וגמישות המפרקים, כמו גם על מתח (טוֹנוּס) שרירים. עוד נודעת לה תרומה בשיפור מצב הרוח של החולה, שיפור ניידותו, הטבת השינה, הפחתה במשקל וירידה בסטרס – כל אלה מסייעים בהקלה על תסמיני המחלה.

 

התחלת ביצוע פעילות ספורטיבית על ידי חולי דלקת מפרקים שגרונית צריכה להיעשות באופן הדרגתי ובהתקדמות איטית, כדי לא להעמיס על המפרקים. זאת תוך חיפוש ענף הספורט המתאים לחולה, ולאחר היוועצות עם רופא. מומלץ להתחיל בתרגילים קלים של מתיחת המפרק ללא תנועה, ולהגביר את דרגת הקושי בהדרגה.

 

עם ענפי הספורט המומלצים לחולי דלקת פרקים נמנים רכיבה על אופניים, הליכה, ריקוד ושחייה, רצוי בבריכה מחוממת. יש להימנע מפעילויות נמרצות כמו קפיצות, סקי וריצה.

 

מומלצות פעילויות מסוג תרגילים אירוביים – לשיפור הכושר ופעילות הדם וכלי הלב; תרגילים לחיזוק השרירים –  לשמירה על טונוס השרירים, הסיבולת והכוח וכן תרגילי גמישות ומתיחה – לשמירה על טווח התנועה ותנועתיות המפרקים.

 

כמו כן כדאי ללמוד ולתרגל פילאטיס, היות ששיטה זו מחזקת את התמיכה השרירית סביב למפרקים, משלבת תרגילי גמישות, טווח תנועה ומתיחות. ניתן להתאים את האימון לצורכי החולה, ונמצא כי תרגול השיטה מקל באופן משמעותי על הכאב של חולי דלקת מפרקים שגרונית, ומשפר את תפקודם היומיומי.

 

חולים במחלות פרקים לסוגיהן השונים מופנים לא אחת לביצוע בדיקת מיפוי עצמות, כדי לבחון אם הדלקת הובילה לפגיעה בעצמות ו/או לשינויים זעירים במבנה העצם. לדוגמה, דלקת מפרקים שגרונית בשלביה המתקדמים עשויה לגרום לדלדול עצם חוץ-מפרקית ולשחיקת שולי עצמות המפרקים. דלקת מפרקים ניוונית עשויה להתבטא בציסטות בעצמות, סדקים בעצמות המפרק, בליטות עצם בעקבות תהליכי ריפוי של הגוף, ועוד.

 

לאחר ביצוע מיפוי עצמות, עמידה על ממצאי הבדיקה והיוועצות ברופא יש להתאים את הפעילות הגופנית ליכולותיו הפיזיות של החולה, כדי לחזק את העצמות ככל הניתן ולהימנע מהחמרת הפגיעה בהן.

קרדיט תמונה: freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
בריאות וספורט
שיטת NLP או פסיכודרמה? מה עדיף

אנשים רבים יכולים להוציא מעצמם הרבה מעבר למה שהם מוציאים מעכשיו כרגע. לכל אחד מאיתנו יש את המחסומים שלו, מה

בריאות וספורט
טיפול בכאב באמצעות קנאביס רפואי

הנתונים השונים מראים כי מעל למחצית מהאנשים שצורכים קנאביס רפואי נדרשים לו בתור משכך כאבים. אומנם קיימים לא מעט סוגים

בריאות וספורט
השמנת יתר

השכיחות של עודף משקל והשמנת יתר נמצאים בעלייה חדה בעולם המערבי. ממדי הבעיה גדלו עד למצב שבו ארגון הבריאות העולמי