קשיים ביצירת מדינת לאום ביפן

לסיכום התקופה, תוך 30 שנים ייצור המשק גדל ב-500%, כריית הפחם והברזל גודלת ב-700% וכן הלאה. במצגת יש גם את הנתונים של העיסוק בתעשייה, רואים קפיצה גדולה במספר האנשים המועסקים כאשר מספר הנשים הוא גדול יותר מהגברים.

מדובר בהיקף אדיר של רפורמות שלא נראה בעבר באסיה וגם בעולם כולו, קצב הרפורמות היה מהיר מאוד. הקבוצה המנהיגה הקימה פקידות, אדמיניסטרציה ריכוזית וביטלה את המשטר הפיאודלי הישן. הוקמו גם מספר תשתיות חשובות, את הבירוקרטים גייסו בעיקר ממעמד הסמוראים, גם את אלו שהיה להם בעבר ניסיון פקידותי בהאן שלהם. בנוסף מוקם צי יבשתי וצי ימי בצבא. רפורמה נוספת היא בחינוך.

כל השינויים העצומים הללו בטווח זמן קצר גבו מחירים קשים, לא רק מחיר חברתי ומחיר של מרידות איכרים, אלא שכמה מהם היו מאוד מסוכנים – רעיונות של ליברליזם, סוציאליזם, דמוקרטיה. הממשלה הייתה מוכנה לקחת על עצמה את הסיכון הזה – היא התמודדה תחילה על ידי מאבק בזה ובהמשך על ידי פשרה.

בד בבד עם הפרויקט הכלכלי וחיזוקה של המדינה מנהיגי מייג'י דחפו לפרויקט נוסף הנקרא "הפרויקט הלאומי" – יצירת מדינה לאומית ריכוזית מתוך בליל ההזדהויות המקומיות ביפן. הלאום הוא תוצר חדש ומודרני. היה חשוב לממשלה ליצור לאום חדש כשבמעבר הזה בין תקופת אדו למייג'י לא רק המערב מגלה את יפן אלא גם היפנים מגלים את יפן, מגלים שיש מסגרת חברתית ופוליטית שמשתרכת מעבר להאן שלהם. הלאומיות זה דבר חדש בעולם כולו.

בנדיקט אנדרסון (Benedict Anderson) – פרסם בשנות ה-80 ספר מאוד מצוטט שנקרא "Imagined communities". ספר זה מאוד קשה להבנה, אין גוף מרכזי בכתבים שלו אבל הוא הצליח לקלוע בדיוק למטרה וזה ה-Title, הכותרת של הספר מעולה כי היא מאפשרת לקורא לדמיין – הוא אומר שלדעתו הלאומיות המודרנית היא תוצר של דמיון אקטיבי, קהילות החלו לזהות ולמפות עוגנים תרבותיים-היסטוריים משותפים ולדמיין שהם קהילה לאומית ומכיוון שהם קהילה לאומית אז יש להם גם עתיד משותף. הלאומית מבוססת על מספר דברים:

  • טקסט משותף, המילה הכתובה
  • Motion, Movement – למשל הפגנות או הצהרות, אנשים נעים ביחד בתהליכים חברתיים היוצרים קולקטיב.

 

ללאומיות היפנית יש המון יתרונות יחסית למדינות אחרות בעולם:

  • היא יחסית הומוגנית וניתן בקלות למצוא עוגנים תרבותיים
  • מדינת אי – לא הצליחו מעולם לפלוש אליה

 

יש פה תהליך של קפיצה מדברים משותפים מבחינה היסטורית ותרבותית לקולקטיב לאומי זה דבר חדש בכל העולם כולו, וזה קורה גם ביפן.

קשיים ביצירת מדינת לאום ביפן:

בעיית הגבולות:

בד"כ מדינות מגדירות את השטח הטריטוריאלי שלהן. הרעיון המודרני הוא שכל שטח בעולם צריך להיות תחת ריבונות של מדינה מסוימת. יש מקרים בהם מדינות מצליחות להתקיים בלי גבולות מוגדרים אבל השאיפה היא כן להגדיר אותם.

בעולם כולו וגם ביפן היו אזורים שנתפסו כשייכים למדינה או ממלכה מסוימת אבל זה לא בטוח. אלו הם אזורי ספר שהם לאו דווקא תחת ריבונות של מדינה אחת ובמקרה היפני מדובר באי אזו שליד אוקיאדו, אי שלא היה מיושב על ידי יפני, יפן חשבה שזה השטח שלה אבל היא קיבלה את נוכחותם של זרים כמו הרוסים וגם כמו קהילה אתנית ביפן בשם Ainu (קהילה המונה כ-30 אלף איש והם מאמינים שהם חיו ברחבי יפן במהלך השנים, לא ידוע כל כך מאיפה הוא הגיעו – מהצפון או מהדרום).

התפיסה ביפן באותה תקופה אין מקום למיעוטים אחרים ועל כן ה-Ainu היו צריכים לחיות עם המון הגבלות שיהפכו אותם ל"יפנים", אסרו עליהם לדוג כאשר הדיג היה העיסוק העיקרי של בני ה-Ainu מפני שהממשלה חשה שהשליטה בדיג צריך להיות בידיה. לא מדובר ברב תרבותיות או אינטגרציה אלא הטמעה של הלאום היפני החדש.

בעיית הגבולות –  התושבים ביפן עוברים "יפניזציה". בנוסף יש בעיה עם האזורים הצפוניים – יש ניסיון לדריסת רגל של היפנים באוקאידו כדי להראות ש"זה שלנו" כנגד הרוסים. בעיה אחת היא האיים הקורילים ובעיה שנייה היא האי סחלין שהיפנים ראו כשלהם אבל זה היה סיכון במלחמה עם רוסיה שראתה את השטחים הללו כשלה. אפשרות אחרת הייתה לומר "זה לא שלנו" אבל הבעיה הייתה שמדינות לאום בתחילת ההתהוות שלהם לא נוטות לוותר בקלות על שטחים טריטוריאליים. האפשרות השלישית הייתה להגיע לעסקה עם הרוסים וזה מה שבאמת קרה, בשנת 1875 הם הגיעו להסכם שווה עם הרוסים, ההסכם השווה הראשון שיפן חתמה עליו למעשה. הם חילקו – יפן קיבלה את האיים הקורילים ורוסיה קיבלה את סחלין.

בעיה נוספת שהיפנים פתרו די בקלות זו הבעיה של איי אוקינאווה –איים הנמצאים בדרום מערב יפן, שם גרים תושבים שהם לא יפנים, קבוצה לאומית שאינה יפנית בעלת שפה משלה. הם נכבשו על ידי סצומה לפני כמה מאות שנים אבל הייתה להם אוטונומיה משלהם. היפנים חשבו שהמעמד הזה לא כל כך טוב עבורם, לאיים אלו יש חשיבות כי הם מהווים מעבר לאינדונזיה והפיליפינים, יש להם חשיבות אסטרטגית. מה ניתן היה לעשות? לדבר עם סין אך סין לא תסכים כי היא ראתה את אוקינאווה כחלק מהאימפריה הסינית. על כן יפן פשוט מספחת את האיים הללו אליה ולא אכפת לה אם סין תכיר בזה או לא וגם סין לא תצא למלחמה נגד יפן בניגוד לרוסיה. תושבי האי עוברים תהליכי "יפניזציה" והם מגויסים גם בגיוס חובה לצבא היפני.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
העצמת העצמאות: התפתחות טכנולוגיות מסייעות לנכים

בעידן שבו התקדמויות טכנולוגיות מעצבות מחדש כל היבט בחיים האנושיים, התפקיד של טכנולוגיות מסייעות בולט כמשואה של תקווה והעצמה לאנשים עם מוגבלויות. מאמר זה צולל אל תוך העולם המהפכני של כלים מיוחדים אלו, שנועדו לשפר את איכות החיים, העצמאות והאינטגרציה החברתית של אנשים עם מוגבלויות.

אנגלית עסקית
כדאי לדעת
הרם את התקשורת העסקית שלך: קורס מקוון באנגלית לאנשי הייטק

כאיש הייטק, תקשורת אפקטיבית באנגלית חיונית להצלחה בעולם העסקים הגלובלי. קורס האנגלית המקוון שלנו תוכנן במיוחד כדי לעזור לך לשפר את האנגלית המדוברת שלך למטרות עסקיות. תלמד כיצד לתקשר בביטחון ובמקצועיות בפגישות, מצגות ומשא ומתן.