שלב נסיגה ראשון

Ho Hirobumi – מאמין שניתן להגיע להסכם עם רוסיה למרות כל התהליכים שקורים. לעומתו

Yamagata Aritomo  – נמאס לו והוא לא מאמין שיש אפשרות להגיע להסכם עם רוסים, יש להגיע להסכם עם מעצמה אחרת ולהיות מוכנים להיכנס למלחמה עם רוסיה.

ב-20 בפברואר 1902 נחתם הסכם ל-5 שנים בין יפן לבריטניה ובברית נאמר כי היפנים מכירים באינטרסים הבריטיים בסין ואילו הבריטים מכירים באינטרסים היפנים בקוריאה. מה זה אומר? לא יותר מדי.

אך נקבע דבר נוסף – אם אחת המדינות תהיה במצב של מלחמה עם מדינה שלישית אז המדינה השנייה בברית תישאר נייטרלית, אם יפן תצא למלחמה נגד צרפת/רוסיה/גרמניה אז בריטניה תישאר נייטרלית, היא לא תתקע ליפן סכין בגב וכך גם הפוך. זה תקף רק למזרח הרחוק! אבל אם יותר ממדינה אחת תתערב אז תהיה ברית הגנה בין בריטניה ליפן. אם יפן תתחיל במלחמה עם רוסיה וגרמניה תתערב אז בריטניה מחויבת להתערב לצד יפן ולהפך.

בריטניה בתקופה זו היא מעצמה מספר 1 בעולם. הברית הייתה מוצלחת והם האריכו אותה פעמיים – ב-1905 וב-1911. הם סיימו אותה בשנת 1923.

מדובר במהלך חריג – בריטניה עוזבת את הבדידות ה_____ וחותמת על הסכם שהיא לא חתמה עליו המון שנים.

למה היא חותמת על ברית הגנה דווקא עם יפן?

בריטניה חותמת על הסכם עם מעצמה אזורית ולא עולמית וזה מאפשר לה להעביר כוחות גם לדרום אפריקה אבל גם לאירופה – ?????

עבור יפן מדובר בהישג אדיר – מעצמה מספר 1 בעולם חותמת איתה על ברית. יפן הופכת למעצמה אימפריאלית פר אקסלנס. יש לה מעמד אקס טריטוריאלי בביג'ין, בקוריאה וכו'. אבל הברית הזאת גם הכשירה את היציאה למלחמה נגד רוסיה – היא מאפשרת לרוסיה יותר חופש פעולה בזירה הקוריאנית ולהעמיד עמדה יותר חזקה ובלתי מתפשרת מול הרוסים לגבי קוריאה.

לאחר מרד הבוקסרים הרוסים שולחים 175 חיילים ומסרבים להסיר את כוחותיהם ממנצ'וריה, הרוסים חוששים ממתקפה יפנית ואז הם פותחים בטקטיקה של בזבוז של זמן. יש חלקים ברכבת הטרנס סיבירית שלא הושלמו ולכן רוסיה לא יכולה להשתמש בה עדיין. רוסיה מסכימה להסיר את כוחותיה אבל היא עושה זאת ב-3 שלבים:

  1. שלב נסיגה ראשון – רוסיה מסירה חלק מהכוחות
  2. שלב הנסיגה השני – רוסיה מתעלמת מהדד ליין שניתן לה ויותר מזה, היא שולחת יותר כוחות לאזורים.
  3. היא שולחת מזכרים ליפן ומנסה ליצור איזושהי דיפלומטיה עם יפן כדי לבזבז זמן.

 

פורצת מלחמה בין רוסיה ליפן. כוחות יפנים נוחתים בקרבת סיאול ורק לאחר 4-5 ימים הקיסר מייג'י מכריז על מלחמה עם רוסיה. בהמשך בריטניה, צרפת וגרמניה מודיעות על ניטרליות.

במלחמה זו הצבא היפני הראה נחישות רבה וגם טיפול יאה בשבויים.

בתקופה זו הייתה תחושת לאומיות חזקה ביפן, הפרויקט הלאומי בא לידי ביטוי לאחר 30 שנה בערך. האנשים מרגישים נאמנות עבור הקיסר לעומת החיילים הרוסים שנלחמו רחוק מהבית, באסיה הקרה שנאמנותם לצאר לא הייתה ברורה.

ליפנים היה יתרון של לחימה בשטח אבל ככל שהמלחמה מתארכת כך ניתן יותר יתרון לרוסים – למרות ההפסד הגדול היה ברור לרוסים שהיפנים לא מתכוונים לכבוש את מערב רוסיה.

היפנים מנצחים במספר קרבות מרכזיים:

  1. מצליחים להדוף את הרוסים מחצי האי ה____ במנצ'וריה.
  2. קרב נהר היאלו, מאי 1904
  3. קרב צושימה,

במרת 1905 היפנים ממצים את יכולותיהם והם מוצאים את עצמם במלחמת התשה כאשר לרוסים אין שום בעיה של כוח אדם וחיילים. היפנים רואים הזדמנות לתפוס כמה שיותר שטחים בצפון סין אבל בתקופה זו מי שאוחז במשוכות הם יאמאגאטה אריטומו והירובומי והם עוצרים את המהלך כי יפן עלולה להיתקע בדרך ללא מוצא, זה יביא להתקפה של כל המעצמות את יפן. אנו רואים פה ריסון, ריסון שלא היה קיים מאוחר יותר ומה שקורה יותר מאוחר זה שהקצינים גוררים את יפן למלחמה חסרת מעצורים.

בסוף המלחמה גם היפנים וגם הרוסים היו מוכים, הם היו על הקרשים. לקראת סוף המלחמה יפן התישה את כל המשאבים שלה ולא יכלה יותר להילחם ולכן היא מיהרה להגיע להסכמים עם הרוסים. הרוסים יכלו להמשיך את המלחמה אך החלו לחצים מבית לסיים את המלחמה.

סוף הסיפור –גם היפנים וגם הרוסים הם על הקרשים והם פונים לרוזוולט נשיא ארה"ב שיעזור להם לסיים את העניין, ארה"ב הייתה מעצמה חזקה וניטרליים – הם לא היו שותפים לאימפריאליזם בסין ולכן הם הסכימו לעזור.

הסבב הארוך של המשא ומתן כלל מספר משברים אך הם הצליחו להגיע להסכם שעוגן בפורת סמות':

  1. קוריאה היא של היפנים והרוסים מכירים בכך.
  2. הצבא הרוסי יוצא ממנצ'וריה, כאן רוסיה מסתלקת לעת עתה מהסירה המזרח אסיה ומפנה את מאמציה שוב לתוך אירופה.
  3. יפן מקבלת את פורט ארתור ואת המסילה המנצ'ורית מפורת ארתור ועד צ'אנגצ'ון.
  4. צפון מנצ'וריה נותר אזור השפעה רוסי אך ללא נוכחות צבאית רוסית.
  5. האי סחלין שאמור להיות רוסי מחולק לחצי וכל מעצמה מקבלת שטח אחר.

אבל – בניגוד למלחמה עם סין יפן לא זכתה בפיצוי כספי וזה יוצר זעם אדיר בתוך יפן כי המלחמה הייתה יקרה מאוד, בערך פי 9 מהמלחמה עם סין. בנוסף כ-60 אלף יפנים נהרגו בקרבות.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
מעקב
כדאי לדעת
כמה עולה שעת מעקב של חוקר פרטי?

עלות העסקת חוקר פרטי לשירותי מעקב יכולה להשתנות בהתאם למגוון גורמים, לרבות מורכבות התיק, מיקום החקירה, ניסיונו של החוקר והשירותים הספציפיים הנדרשים. חוקרים פרטיים מציעים מעקב כאחד משירותי הליבה שלהם ללקוחות המבקשים לחשוף מידע, לאסוף ראיות או לפקח באופן דיסקרטי על אנשים או פעילויות.

העצמת העצמאות: התפתחות טכנולוגיות מסייעות לנכים

בעידן שבו התקדמויות טכנולוגיות מעצבות מחדש כל היבט בחיים האנושיים, התפקיד של טכנולוגיות מסייעות בולט כמשואה של תקווה והעצמה לאנשים עם מוגבלויות. מאמר זה צולל אל תוך העולם המהפכני של כלים מיוחדים אלו, שנועדו לשפר את איכות החיים, העצמאות והאינטגרציה החברתית של אנשים עם מוגבלויות.

אנגלית עסקית
כדאי לדעת
הרם את התקשורת העסקית שלך: קורס מקוון באנגלית לאנשי הייטק

כאיש הייטק, תקשורת אפקטיבית באנגלית חיונית להצלחה בעולם העסקים הגלובלי. קורס האנגלית המקוון שלנו תוכנן במיוחד כדי לעזור לך לשפר את האנגלית המדוברת שלך למטרות עסקיות. תלמד כיצד לתקשר בביטחון ובמקצועיות בפגישות, מצגות ומשא ומתן.