עקרונותיה של עיר חכמה

העולם המודרני עבור תהליך עיוור אשר הולך ומתעצם מרגע לרגע. על פי נתוני האו"ם הצפי הוא שעד שנת 2050 כ64 אחוזים מהאוכלוסייה בעולם המתפתח וכ-85 אחוזים מתושבי העולם המפותח יחיו בערים. כחלק ממגמת המעבר לעיר אנו שמים לב לתופעת הערים הגדולות מאוד שמכילות בהן כמות משמעותית ביותר של תושבים, כאשר עד שנת 2025 עתידות להיות כ-37 ערים שכאלה. גם ערים קטנות מתפתחות בצורה משמעותית ונדרשות להתמודד עם אתגרים שונים המחייבים התנהלות חדשה ויעילה. המציאות החדשה מניעה כאמור ערים רבות לגבש אסטרטגיה של ניהול חדשה הכוללת מערכות שליטה ובקרה יעילות יותר כאשר המגמה היא להפוך ערים רבות לערים חכמות באמצעות שדרוג טכנולוגי של התשתיות השונות.

 

עיר חכמה- במה מדובר?

עיר חכמה היא עיר בעלת מטרה ברורה והיא לשפר את השירות אשר מוצע לתושבי העיר וכן את איכות החיים שלהם על ידי שימוש בטכנולוגיות וכן בשיטות עבודה חדשות, אשר מגבירות את היעילות של השירותים השונים ומעניקות מענה איכותי לצרכים של התושבים. העיר החכמה תהיה למעשה מעין מערכת גדולה אשר תחובר למערכות נוספות רבות שבהן יתקיים תהליך דינמי מתמשך על עבודה ופעילויות שונות.

העיר החכמה תאסוף מידע רב ממקורות מידע שונים, תעבד אותו, תנתח אותו ותפיק תובנות מועילות כך למעשה היא תחזה תחזיות שונות, תוזיל עלויות ותאפשר לעיר לתפקד בצורה יעילה ומשופרת. השילוב שבין טכנולוגיות מידע לבין תקשורת ופתרונות, פועל לטובת ניהול מושכל ואיכותי של הנכסים של העיר ושל המערכות השונות בעיר לרבות מערכות מידע מקומיות, מוסדות חינוך, מערכות תחבורה, מוסדות בריאות, תשתיות, מים, מערכות תאורה, שירותים קהילתיים ועוד.

מאפיין נוסף של עיר חכמה גובל בשיתוף פעולה של העיר עם תושביה תוך שיפור הממשק של התושבים מול העירייה. מדובר על שיתוף פעולה חשוב שמטרתו היא לקדם רעיונות שונים שיספקו את המענה הטוב ביותר לצרכים אשר התושבים מציגים בהתאם לסביבת המגורים שלהם וכן, לפתור בעיות שונות ולשפר את העיר בצורה חדשנית, חסכונית ומהירה. כאשר יש מידע שקוף וזמין בין הצדדים השונים ניתן לנהל דיאלוג פורה ולשתף פעולה בצורה טובה.

מאפיין נוסף של עיר חכמה בא לידי ביטוי בשיתוף הפעולה של העיר עם התושבים תוך שיפור הממשק של התושבים אל מול העירייה. שיתוף פעולה זה נועד לקדם רעיונות שיספקו מענה לצרכים שמציגים התושבים בהתאם לסביבת מגוריהם, לפתור בעיות ולהביא לשיפור העיר בדרך החדשנית, החסכונית והמהירה ביותר. כשהמידע זמין, שקוף וזורם בין הצדדים, ניתן לנהל דיאלוג שוטף, ולקיים שיתוף פעולה בזמן אמת, במסגרתו גם התושבים יכולים לקחת חלק במלאכת העירייה ופעילותה.

 

כיצד מיישמים עיר חכמה כיום?

כיום ניתן למצוא לא מעט חברות אשר משיקות סטארט אפים שונים למערכות טכנולוגיות מתקדמות שהמטרה שלהן היא ליישם את העקרונות והמאפיינים של עיר חכמה. מדובר על סטארטאפים הנוגעים לתחום מציאת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לאיסוף נתונים בעיר, למעורבות של התושבים באופן אקטיבי ובצורה קלה ונוחה בעיר, לאיסוף מידע הנוגע לתחומים שונים בעיר, הסקת מסקנות רלוונטיות ויישום המסקנות הללו בפועל למעשה. יש לא מעט תוכניות בישראל הנוגעות לערים חכמות והשאיפה העתידית היא להפוך כמה שיותר ערים בישראל לערים הללו וזאת כדי להעניק לתושבים איכות חיים ולאפשר לנהל את הערים בצורה קלה, מהירה ונוחה יותר.

קרדיט תמונה: freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email