שיקום נפשי לאחר גירושין וכיצד ניתן לנסות למנוע את הבעיה הנפשית?

גירושין היו פעם טאבו. כיום הם עניין של מה בכך. התרגלנו. הרבה חברים ומכרים ובני משפחה, עברו גירושין. העניין עם ההתרגלות לנושא, היא שאנו מתחילים להאמין, שגירושין הם דבר של מה בכך. כמה חתימות על כמה טפסים, טקס קצר וזהו. מכאן ואליך, כל אחד ממשיך בדרכו הבהירה וברורה, בשקט ובשלווה.

הלוואי וכך היו פני הדברים.

בפועל, מדובר בלא פחות מאירוע דרמטי עבור כל הצדדים. כמובן, שאופי האדם גורם לכל אחד להתמודד אחרת עם הסיטואציה וההשלכות שלה והמבנה האישיותי שלכל אחד גורם לתגובות אחרות. אבל לא מעט, חווים את הגירושין, גם אם נעשו ביוזמתם ובהסכמתם, כאירוע טראומטי, שמלווה בלחצים ומשברים רגשיים ונפשיים.

הקושי הנפשי בתהליך הגירושין

לגירושין יש אפקט מוכר על הרמה הכלכלית שלנו. שכעת אנו נאלצים להתמודד לבדנו עם סוגיות אלו ויתכן, כי חלק ממטה לחמנו יישבר, בטח אל מול הוצאות שיתכן ויגדלו. לגירושין גם אפקט חברתיניתוק מחלקים מהמשפחה, פרידה מחברים משותפים, הסתכלות של הסביבה עלינו בצורה מתייגת וכד'. תמיד מומלץ לקבל ייעוץ גירושין בעניינים כלכליים, משפטיים ואחרים.

אולם נדמה שהקושי הגדול היותר הוא ברמה הרגשית והנפשית. הביטויים הראשיים אותם ניתן למצוא לקושי זה, ושמחקרים גם מצאו קורלציה בינם לבין הליכי גירושין, הם חרדה ודיכאון.

הדיכאון יכול להיווצר מאשמה שאנו לוקחים על עצמנו, מתחושת האובדן, האכזבה מעצמנו ומהעולם, מריסוק הבטחון העצמי ומבדידות ממשית או תחושתית. החרדה גם היא מרימה את ראשה. חרדה היא למעשה פחד שאין לו כתובת, שאינו מגיע בהכרח ממשהו מוגדר ומוחשי. גירושין יכולים להציף פחדים שכאלו, חוסר אונים, תהיות משתקות מכל הצפון בעתיד ועוד.

מאפייני גירושין שיכולים להביא לקושי ומשבר נפשי

כל שינוי יכול להציף אצלנו דברים. כאשר מדובר בתהליך כמו גירושין שיש לו גם מימדים נוספים כמו אי יציבות, לחץ ואולי גם טראומה, הסיכוי למשבר נפשי הולך וגובר. יש גירושין שנבנים לאט לאט, ולא נוחתים עלינו בפתאומיות. ויש כאלו שלא. במקרים אלו, אין עיבוד מתמשך והכנה לפרידה ולמשבר. כל הכעסים והכאבים פורצים בבת אחת, וזו נקודת תורפה.

בחלק מהמקרים, הגירושין יהיו בכפיה עבור אחד מבני הזוג. אולי למרות רצונו להמשיך ולנסות לאחוז בקשר. כאן הפגיעה היא ישירה יותר ועמוקה יותר. ועוד לא עסקנו בנושא הכי נפיץ הילדים. כאשר מדובר בבת עיננו, אנחנו הרבה יותר רגישים, הרבה יותר פגיעים. אנחנו למעשה מעמיסים את החרדות והקושי שלהם עלינו, לצד תחושות אשמה כבדות על מה שאנו מעוללים להם, במה שנתפס בעיננו, כאנוכיות מצידנו.

מה יוכל לסייע לנו לצלוח משבר נפשי בגירושין?

חשוב לציין. נפש האדם מורכבת. לא כול בני האדם דומים ולכל אחד אסטרטגיות התמודדות שונות. החוכמה תהיה לנסות להכין את הקרקע מראש או לרכוש לנו "עזרים" שיסיעו לנו לצלוח את המשבר.

כמובן שהדרך הטובה ביותר היא לפנות לפסיכולוג או לאיש מקצוע, שידע לאבחן ולהתאים לכם את הדברים הנכונים ביותר עבורכם. אין צורך להתבייש בהליכה לטיפול. זה מקובל וזה נכון. כדאי לשקול, במידה ומתאפשר ולאחר היוועצות עם גורמי מקצוע בתחום, לאפשר טיפול מותאם גם לילדים. זה יעזור להם וזה יעזור גם לנו בביטול תחושת "ההפקרה" שאנו חשים.

גם קבוצות תמיכה רגשיות עושות עבודת פלאים. מעגלי תמיכה אלו יכולים להית פורומים ברשת או בפלטפורמות אחרות והכי טוב תהליך באמצעות קבוצות תמיכה במפגשים פיזיים.

במקרים בהם הקושי הנפשי גובר ויש לו כבר ביטויים עמוקים יותר, מומלץ לפנות אל אגף בריאות הנפש מחלקת שיקום במשרד הבריאות או לקופת החולים לבדיקת טיפול ממוקד יותר, אולי ברמה הפסיכיאטרית.

הכלים שציינו, מסייעים לנו לאחר התרחשות הקושי. אבל יש כלי פשוט יותר, שמסייע עוד בשלב הליך הגירושין עצמו. זהו הסכם הגירושין. כשמו כן הוא, נערך בהסכמה בין בני הזוג. בהדברות ובאמצעות עורך דין הבקיא בניהול עניינים מעין אלו ושהניטרליות שלו, גורמת לשיכוך ריבים וסערות.

בהסכם מוחלט ומוסכם  על כל ההתנהגויות והפתרונות בכל סלעי המחלוקת, כלכליים, סוגיות הילדים, הסדרי ראיה ועוד. סיכום מראש בנושאים נפיצים, מאפשר ביטחון ושקט נפשי בתהליך כולו.

 גירושין

גירושין
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email