אילוף כלבים לפקודות

לרוב, מאלפי כלבים מציעים קורסי אילוף בשתי רמות: אילוף בסיסי ואילוף מתקדם. האילוף הבסיסי מציע שליטה על הכלב, בזמן הוא קשור לרצועה. אילוף מתקדם מאפשר שליטה בכלב ללא רצועה ועבודה תחת מגוון רחב יותר של גירוים. בשתי הרמות, נלמדות 5 פקודות בסיסיות: רגלי, שב, ארצה, השאר ואליי.

  • רגלי. הכלב הולך צמוד לנוהג בצידו השמאלי (או הימני, לפי הנוחות של לקוח) ואינו מגיב לגירויים כגון חתולים, אנשים וכלבים אחרים.
  • שב. הושבת הכלב בעצירות או תוך כדי תנועה. תשומת ליבו המלאה של הכלב נתונה לנוהג.
  • ארצה. הורדת הכלב למצב שכיבה, תוך כדי תנועה, ממרחק או מתוך מצב ישיבה.
  • השאר. השארת הכלב במקום, והתרחקות ממנו.
  • אליי. על הכלב לעזוב הכל, ולהגיע לנוהג.

בנוסף לפקודות הנ"ל, ישנן פקודות נוספות שאני מלמד כלבים של לקוחות. אחת מהן, היא הפקודה "למקום". בפקודה, על הכלב לעזוב הכל וללכת למקום מוגדר, כגון מקומו הקבוע או כלוב אילוף. זו היא פקודה מאוד שימושית בזמנים של ניקיונות או ביקור אורחים.

האם אפשר ללמד כל כלב להקשיב לפקודות?

בגדול, התשובה היא – כן. מה שיהיה שונה בין כלבים שונים, זה מהירות ותדירות ביצוע, מהירות למידה ועקביות. כל אלה מושפעים מגנטיקה של כלב ספציפי ופחות מהשתייכותו לגזע מסוים. לדוגמא: כלב מגזע האסקי סיבירי (הנחשב לגזע קשה) יכול להגיע לרמת ביצועים טובה (בתנאי שיש לו גנטיקה טובה), לעומת כלב אחר השייך לאותו גזע.

כמה זמן לוקח לאלף כלב?

מהירות ואיכות האילוף תלויה במספר גורמים:

  • כפי שצוין, גנטיקה של כלב.
  • השקעת זמן של הבעלים. כמובן, אם להשקיע יותר זמן ביום באילוף של הכלב, הוא ילמד מהר יותר ויהיה עקבי יותר בביצוע. מספר סשנים קצרים ביום (4-5 סשנים של כ-5 דקות כל אחד), יספיקו לכלב שחיי בבית ואינו נדרש לבצע משימות.
  • הדרכה נכונה על ידי המאלף. הנקודה החשובה ביותר. לכל כלב דרושה גישה שונה. על מאלף כלבים לזהות מה מניע את הכלב ומה החיזוקים שלמענם יהיה מוכן לעבוד. כמו כן, על המאלף לוודא שלקוח הבין את הצד הטכני של עבודה עם הכלב, ויתרגל בצורה נכונה בין השיעורים.
  • אורך תהליך האילוף. אילוף הוא אכן תהליך, המתפרש על פני חודשים. על מנת להגיע לתוצאות טובות, צריך להמשיך עם האילוף לאורך תכופה, לחדד ולחזק את ההתנהגות הרצויה.

באיזה גיל אפשר להתחיל לאלף גור

אפשר וצריך להתחיל לאלף כלב, ברגע שהגיע לביתכם. הגיל המומלץ לאימוץ גור הוא בין שבוע שמיני לעשירי בחייו. בגיל זה, שיטות האילוף יהיו מבוססות על חיזוקים חיוביים. לפני מספר עשרות שנים, הקונצנזוס בין מאלפי כלבים היה שלא להתחיל לאלף כלב עד שיגיע לפחות לגיל חצי שנה. מאז, פותחו שיטות עבודה אשר לא משתמשות בענישה, אילוף גורים הפך לדבר שבשגרה.

צילום:freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email