דוגמאות

 

  1. Mitsui – ה- Zaibatsu הגדול ביותר שמקורו הוא במשפחת סוחרים כבר מתקופת אדו. מדובר במשפחת סוחרים שכבר מראשית תקופת אדו התחילה להתפתח. הם עסקו בהלוואות של כספים לדאימיו ואפילו לשוגון, הם היו משפחת כספים מאוד מקושרת ומפותחת. בתקופת מייג'י אפילו ניתן להם את הזיכיון לאסוף מיסים והמשפחה הזאת המשיכה להתעצם יותר ויותר בתקופה הרסטורציה והיא מקימה בנק לסחר. בשנת 1988 היא רוכשת חלק גדול מהמכרות שהממשלה הקימה. היא לא קופאת על השמרים גם לאחר תקופת אדו. הם עשו הון רב ובשלב מאוחר יותר, כשהצבא היה זקוק לכלים בגלל היציאה למלחמות אז ה- Zaibatsu התעשרו כי הם אלו שהקימו את המפעלים לצבא. אנו מוצאים את המשפחה הזאת לא רק ביפן אלא גם במדינות שונות באסיה. זוהי דוגמא ל- Zaibatsu שהתחילו כבר מתקופת אדו שהיה להם נסיון ועניין בניהול של מסחר.
  2. Mitsubishi – מדובר ב- Zaibatsu שהתחיל רק בתקופת מייג'י על ידי סמוראי צעיר בשם Iwasaki Yataro. הוא היה אחד מהסמוראים הצעירים שנושלו ממעמדם והחליט להיכנס לעסקים. הוא היה מההאן של Tosa כאשר את העסקה הגדולה שלו הוא עושה עם ההאן שלו, ההאן שלו היה בחובות ענקיים אז הוא הסכים לקחת על עצמו את החוב של ההאן תמורת רכישת קניינים של ההאן. החברה שלו דשדשה עד 1874 – יפן מחליטה לשלוח משלחת עונשין לטיוואן אך לא היה לה מספיק אוניות לכל החיילים אז הם ביקשו מחברות שונות אוניות, רוב החברות סירבו למעט Yataro, מהלך חכם ביותר מבחינתו. לאחר מכן הממשלה הכירה לו טובה על כך שנרתם למאמצי הממשלה והעניקה לו הרבה מאוד מכרזים ממשלתיים וכאן היו לו קשרים מאוד קרובים עם הבירוקרטיה היפנית. מאוחר יותר הוא רכש מפלגה פוליטת שפעלה למענו, אחד ראשי הממשלה המפורסמים של יפן אף היה נשוי לביתו.

ה- Zaibatsu המשיכו לגדול ולהתעצם. בתקופה הפרה-מלחמית היו ביפן מספר קבוצות כאלו גדולות ששלטו על 25% מהנכסים במשק כאשר קבוצות קטנות יותר שלטו בעוד 10%.

מדובר בריכוזיות עצומה ובנוסף המבנה שלהם אפשר להם להרוויח מכל הסדרים עסקיים במשק, מדובר בקפיטליזם הדורסני ביותר. בזמן המלחמות והכיבושים שעוד יבואו ה- Zaibatsu הגדילו את פעילותם. לאחר שהצבא היפני משתלט על עוד ועוד שטחים בקוראיה, בסין ובמנצ'וריה אותן קבוצות הרחיבו את הפעילות העסקית שלהם וכך הם מתעצמים, הם הופכים מקוגלומרנטים המתמקדים בשוק היפני לקוגלומרנטים במשקים בינ"ל.

הגישה המרקסיסטית ששלטה ביפן למשך המון שנים אומרת שמדובר ב- Zaibatsu תאבי בצע שדרבנו את הממשלה היפנית לכבוש עוד ועוד שטחים באסיה כדי להשיג חומרי גלם זולים יותר ולייצא עוד ועוד סחורה. לעומת זאת יש הטוענים כי זה לא בהכרח, אותם Zaibatsu היו גם מטרה ללאומנים יפנים שקראו להם בוגדים, הם פעלו כמו שבעלי עסקים פועלים – כאשר צצה הזדמנות עסקית הולכים עליה. הם לא בהכרח דרבנו את המיליטריזם היפני אלא הם פעלו כמו שאנשי עסקים פועלים.

גם התועלת של ה- Zaibatsu ליפן נחלקת: מצד אחד הם היוו מומחיות ומימון יותר מחברות אחרות. אם חושבים על התיעוש של יפן אז אנו רואים שהוא הצריך תעשיות גדולות ולא רק עסקים קטנים ומי שיכול לעשות את זה הן החברות הגדולות שיתנו מימון ומומחיות.

מצד שני היו להם קשרים מפוקפקים והם שיחדו המון אנשי ממשלה אך בכל זאת הם עשו את העבודה. יש כלכלנים שמדגישים דווקא את הצדדים השליליים מפני שהם דחקו כל תחרות כלכלית במשק, לא ניתן היה להתחרות בחברות ענק הללו. כאשר יש תיעוש מצפים לראות הקמה של עסקים קטנים עם פוטנציאל לגדילה אך אנו רואים שזה לא קורה.

 

האמריקאים זיהו את ה- Zaibatsu כאחד מגורמי המיליטריזם היפני והם מפרקים אותם.

 

היכן שיש תיעוש יש גם סוציאליזם – זוהי תופעה ידועה ואכן התנאים בקשים במפעלים הביאו בראשית המא הה-20 לשביתות והפגנות שאורגנו על ידי הפועלים עצמם. ב-20 השנים הראשונות של המאה ה-20 אנו רואים המון שביתות של מפעלים בטוקיו. המפעלים עצמם היו גם כר נוח לתפוצה של תנועות סוציאליסטיות השמה את העובד במרכז. כל התיאוריות הפוליטיות המערביות עשו את דרכן ליפן וחלק מהתורות הללו היו גם תורות סוציאליסטיות שהשתלבו מצוין עם חיי הפועלים.

אנו מדברים על הקמת מפלגות סוציאליסטיות ואך קומוניסטיות ואף כמה הוגים מרכזיים:

  1. Katayama Sen – המפורסם ביותר באותה תקופה, אחד ממייסדי המפלגה הקומוניסטית היפנית שנסגרה על ידי המשטרה באותו יום בו הוקמה, היא פעלה בחשאי והיא קיימת עד היום. המפלגה – Kihonlyosanto. הוא נולד למשפחה פשוטה, הוא ננטש על ידי אביו כאשר הוא היה עדיין בבטן אימו, הוא נולד לחיים מאוד קשים אך באמצעות נחישותו הוא הצליח ללמוד ולהתקדם, הוא לומד אפילו בארה"ב שם הוא לומד סוציאליזם. עם שובו ליפן הוא מפרסם המון מאמרים המציגים בפני האליטה היפנית וגם בפני הציבור הרחב את תפיסת העולם הסוציאליסטית. הוא נעצר מספר פעמים.
  2. Kotoku Shisui – הוא היה רדיקלי ואקטיביסט לעומת הקודם, הוא כתב פחות ועשה יותר. ב-1911 הוא נעצר יחד עם 12 פעילים נוספים באשמה כי הם זממו לרצוח את הקיסר. המפלגה הקומוניסטית הייתה מאוד שונה כי היא היחידה שקראה לבטל את מוסד הקיסרות. אותו סושוי מוצא להורג ומזוכה רק ב-1967. ההרגשה הייתה שהם הוצאו להורג בגלל הדעות שלהם ולא בגלל פעולותיהם וזה די חריג – להוציא להורג פעילים פוליטיים.

אם מסכמים את התקופה למרות הקשיים החברתיים – התיעוש של יפן ללא ספק הצעיד אותה קדימה והביא אותה לרווח הגדול ביותר במלחמת העולם הראשונה מפני שהעסקים שלה תפסו את המקום של התעשיות האירופאיות שנאלצו לנטוש. יחד עם זאת המצב בכפר היה קשה ביותר.

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email