אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי קליני לילדים הוא אבחון שנקרא גם אבחון פסיכודיאגנוסטי והוא קשור לרמת התפקוד של ילדים כאשר הם נתקלים בבעיות ומגלים מצוקה. מצד אחד, האבחון הפסיכולוגי מפחיד לפעמים הורים שחושבים שמדובר בסטיגמה כלשהי. מצד שני יש בכך תועלת רבה משום שברגע שמגלים מהי הבעיה שגורמת לילד להתנהג בצורה שמעוררת תשומת לב וגורמת לו להסתבך לא פעם הוא יכול לקבל את העזרה שהוא זקוק לה כדי להתגבר על כך.

מה בודקים באבחון כזה?

האבחון נעשה למצבו הנפשי של הילד שכולל למעשה גם את המכלול כולו של תמונת המצב השכלית – רמת אינטליגנציה, המצב הנפשי והרגשי שלו כדי להבין היכן הוא עומד ולמה הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג, תמונת האישיות שלו ומאפייניה או מה שנקרא האופי שלו, וכיצד הוא מתמודד עם הבעיות ומוצא להן פתרונות וגם למה זה כך. לפעמים מגלים שהסיבות הרבה יותר טריוויאליות ולא בעייתיות וזה מה ששופך אור על קשיי ההתמודדות שלו.

למה חשוב האבחון?

לא תמיד אפשר לנהל שיחה עם ילד בכלים שעומדים לרשות הורים ומורים כדי להבין מה קורה לו. האבחון הפסיכולוגי נעשה בכלים יותר מתקדמים גם בשיחה משום שיודעים טוב יותר על מה לשים את הדגש וכיצד להתייחס לאופן בחירת המילים והתשובות שהוא נותן. זוהי הדרך הטובה ביותר להבין מהי תמונת המצב הנפשית שלו שרק פסיכולוג ואיש מקצוע יכול להבין לפי מה שמתגלה בשיחה. זה כולל בעיקר קשיים שהילד מסתיר או לא מסוגל להגדיר ולכן נחוץ תרגום מקצועי יותר של מילותיו.

מה עוד צריך לדעת על האבחון?

האבחון כולל ראיון קליני ושיחה עם הילד, זאת כדי להתרשם ישירות ממנו ומיכולתו להבין את מצב הרוח שלו והקשיים שלו ולבטא אותם בפני איש מקצוע שהוא נותן בו אמון. לפעמים הקושי נעוץ במבוגרים שסובבים אותו והילד רק נותן תמונת מראה לכך וגם זה יעלה בשיחת האבחון שחייבים לעשות. חלק מהאבחון כולל גם מטלות ומשימות שעל הילד לבצע כדי להבין אם הוא יכול להבין בעצמו ולציית להוראות ומה הקושי שהוא נתקל בו כאשר הוא נכשל בכך. זה חשוב והכרחי לבדוק כל היבט בתפקודו.

למה לא מומלץ לוותר על אבחון?

למרות הרצון למנוע מילדים כמה שיותר חוויות לא נעימות, אי אפשר להימנע מאבחון כאשר הוא נחוץ. זה לא טראומטי וזה לא גורם למשקעים אלא להפך. ילדים מקבלים זאת יותר בהבנה כאשר איש מקצוע אמפתי לוקח אותם לשיחה ושואל אותם בדרך פתוחה וידידותית עליהם, על עולמם, על הרגשות והמחשבות שלהם והם נענים בדרך כלל בשמחה לתשומת לב כזאת. כשיש בעיית התנהגות או נתקלים בקשיי תפקוד אצל ילדים, זה עוזר להם לדעת שיש מי ששם לב לכך ורוצה לעזור, ולכן גם הורים צריכים לקבל זאת באופן חיובי.

כיצד לעודד ילד לשתף פעולה?

לא תמיד ילדים מוכנים לשתף פעולה וזה מובן. כאשר הם נמצאים במצוקה הדבר האחרון שהם חושבים עליו לפעמים הוא שיש מי שיכול ומוכן לעזור להם. זו בדיוק הסיטואציה שבה יש לדבר אתם ולהסביר להם שהם יכולים לתת אמון במי שעושה להם אבחון פסיכולוגי משום שהמטרה היא לעזור ולברר מהי הבעיה. אם מציגים נכון את האבחון לילד הוא ימצא בסופו של דבר את הדרך לשתף פעולה ולתת אמון. בדרך כלל, ילדים רוצים שיעזרו להם ולכן רק צריך למצוא דרך לעודד אותם לכך.

כיצד להסביר להם מה עושים?

אם אינכם יודעים כיצד לגשת לילד ולהסביר לו כל מה שהוא צריך לדעת על כך, רצוי לבקש הדרכה מלאה ממי שמאבחן אותו. למרות שבוודאי לא תגיעו לתהליך ללא הכנה מוקמת וללא הסברים מאנשי המקצוע. יש לזכור שגם הורים הם חלק בלתי נפרד מהאבחון ולכן יבקשו מכם לתת מהצד שלכם כמה שיותר מידע על מה שאתם יכולים לשפוך עליו אור.

ציפיות ומטרות

אבחונים נעשים בגלל מטרות שיש להשיג אותן והן בדרך כלל קשורות לבית הספר או למסגרת החינוכית שבה נמצא הילד. בקשו לדעת בדיוק מהן המטרות של האבחון כדי לוודא שיש לכם ציפיות ריאליות ושהבנתם בדיוק מה עומדים לבדוק ולאיזו מטרה. שאלו גם כיצד אפשר לעזור לילד ולמדוד את ההתקדמות שלו לפי המטרות שהושגו.

therapist_23-2147990548
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email